elearning
image/svg+xml
Gepubliceerd op 19 oktober 2022

E-learning integrale specialistische jeugdhulp in de buurt

Hoe kun je goed samenwerken met jeugdspecialisten? Vanuit het project ‘Jeugdspecialist in de buurt’ in Amsterdam is daarvoor een e-learning ontwikkeld door Levvel, de HvA en InHolland. Aan het gebruik van de e-learning zijn geen kosten verbonden.

Nieuws

Korte videofragmenten

De e-learning bestaat uit vier onderdelen:

  • Het wijkteam en de jeugdspecialist (zorgtraject)
  • Het wijkteam en de jeugdspecialist (consultatie & advies)
  • Jeugdbescherming en de jeugdspecialist (zorgtraject)
  • Casuïstiekbespreking

De eerste 3 onderdelen zijn uitgewerkte casussen uit de praktijk. Degene die de e-learning volgt, krijgt een aantal vragen over de casus. Vervolgens vertellen hulpverleners in korte videofragmenten hoe zij hebben gehandeld en wanneer zij jeugdspecialisten hebben ingeschakeld en waarom. De jeugdspecialisten zelf lichten toe wat zij in de casus hebben gedaan. Zo leert men over de samenwerking en hoe die eruit kan zien. Onderdeel 4 is een animatie waarin een casuïstiekbespreking wordt nagespeeld.

Ga naar de e-learning

Gesprek op gang brengen

De e-learning is gemaakt voor studenten (Social work, Pedagogiek) en als bijscholing voor huidige jeugdprofessionals. Zij kunnen de e-learning individueel doen, maar ook tijdens of ter voorbereiding van een les. De e-learning is voornamelijk bedoeld om het gesprek op gang te brengen. De opdrachten en de videofragmenten nodigen uit om met elkaar te bespreken hoe iemand in een bepaalde situatie zou handelen, waarom, en welke andere mogelijkheden er zijn.

Onderzoek

De inhoud van deze e-learning komt voort uit het onderzoek naar Jeugdspecialist in de Buurt (Peeters, J. & Konijn, C. (2022). Integraal werken met de ‘Jeugdspecialist in de Buurt’. Amsterdam: Levvel). Het project de Jeugdspecialist in de buurt is één van de onderzoeken in het ZonMw-project ‘Versterken en verbeteren van wijkgericht werken’. Voor dit project, dat bestaat uit 10 onderzoeken naar wijkgericht werken met kinderen en gezinnen, vervult Integraal Werken in de Wijk (IWW) de kennisfunctie. IWW verrijkt de onderzoeken met beschikbare kennis en brengt de kennis die uit de projecten voortkomt, weer verder.