Verhalen om een kind een ingrijpende gebeurtenis te leren begrijpen
Kinderen hebben baat bij het gebruik van verhalen bij het verwerken van onveilige en ingrijpende gebeurtenissen. Het kind leert door middel van verhalen meer over zichzelf en over wat het heeft meegemaakt.
Levvel deskundigen, Irma Hein en Nathalie Schlattmann, werkzaam bij het 'verhalenteam' van Levvel in Amsterdam, vertellen over de belangrijkste methoden uit de narratieve psychotherapie in het Tijdschrift Kinder- & Jeugdpsychotherapie. Zij leggen onder andere het verschil uit tussen Words & Pictures, voorbereidingsverhaal traumaverwerking, en levensverhaal. Het therapeutisch kader, de indicatie, de vorm en verschillen en overeenkomsten van alle verhalenmethoden wordt samen met andere Levvel deskundigen toegelicht in het tijdschrift. Dit doen zij door voorbeeldverhalen aan de hand van de casus van Tom en Lisa, die mooi illustreren hoe verhalenmethoden in de praktijk tot uitdrukking komen.
Bij Levvel zetten we verschillende verhalenmethoden in om kinderen te helpen. We gebruiken preventieve methoden zoals Words & Pictures en Immediate Story, maar ook verhalen die kinderen overzicht geven in hun hectische leven (Levensverhaal). Bijvoorbeeld bij kinderen die veel wisselingen van verzorgers en woonplekken hebben meegemaakt. Ook zetten we verhalen in als onderdeel van exposure-behandeling zoals 'Slapende Honden' (Voorbereidingsverhaal Traumaverwerking) en verhalen in het kader van traumagerichte cognitieve gedragstherapie of EMDR-behandeling.
Ben je nieuwsgierig en wil je meer lezen over verhalenmethoden? Het themanummer het Tijdschrift Kinder- & Jeugdpsychotherapie is los verkrijgbaar via: https://www.vkjp.nl/het-tijdschrift