Pleegzorg krijgt een 7,3

Onze pleegouders zijn tevreden over de pleegzorgbegeleiding die we bieden. Zij beloonden onze pleegzorgwerkers met gemiddeld een 7,3. Naast de positieve waardering zijn er natuurlijk ook verbeterpunten. 

 

tevredenheidsonderzoek pleegzorg

Iedere drie jaar vindt er onder alle pleegouders van Levvel een tevredenheidsonderzoek plaats. Hoe ervaren en waarderen de pleegouders onze ondersteuning en begeleiding? En waar kan dat nog beter? In 2024 vulden 222 pleegouders (zo’n 20%) het tevredenheidsonderzoek in. Hieronder volgt een korte samenvatting van wat goed gaat en wat beter kan. Of lees het hele rapport.

Tevreden over:  

 

  • De begeleiding door de pleegzorgwerker. Men was het meest positief over het contact tussen de pleegzorgwerker en de pleegouder, het pleegkind en ook de eigen kinderen. 
  • De voorbereiding. Netwerkpleegouders gaven aan veel baat te hebben gehad bij het contact met de onderzoekers die het geschiktheidsonderzoek uitvoerden. Bestandspleegouders hebben veel gehad aan de informatiebijeenkomst, de STAP-training en de ontvangen informatie over pleegzorg in het algemeen.  
  • De procedure van matching. Pleegouders waren vooral tevreden over de matchingsgesprekken en het contact met de pleegzorgconsulenten. Bij 4 op de 10 matchingsgesprekken waren één of beide ouders van het pleegkind aanwezig.  
  • De plaatsing: 79% tot 86% van de pleegouders is hier tevreden over. Het overgrote deel van de pleegouder vond dat hun pleegkind goed bij hen paste, heeft voldoende ondersteuning bij de plaatsing zelf ervaren en was voldoende geïnformeerd over praktische zaken. 
  • Trainingen, bijeenkomsten, deskundigheidsbevordering. De training ‘Omgaan met getraumatiseerde kinderen’ wordt in het bijzonder genoemd. 
  • Informatievoorziening in het algemeen (nieuwsbrieven, Thuismakers, themabijeenkomsten, de website van Levvel).  
  • De (trauma)behandeling van hun pleegkind, als dat nodig was. Pleegouders waarderen het dat zij betrokken worden bij de behandeling van hun pleegkind.  
  • Snelle afhandeling van financiële declaraties. Maar ook op dit punt waren pleegouders het niet altijd eens en kwamen er ook verbetersuggesties. 

Aandachtspunten zijn: 

 

  • De achtergrondinformatie over het pleegkind. 
  • De wenperiode voor de plaatsing van een pleegkind.  
  • De ondersteuning bij afronding van een plaatsing, en terugkijken op het verloop van de plaatsing (reflectie).  
  • Aantal wisselingen van pleegzorgwerker, en in die gevallen: de communicatie hierover, de vervanging en de overdracht van informatie. Ook dit was eerdere jaren al een verbeterpunt. Dit raakt een structureel knelpunt van uitval en doorstroming in de jeugdhulp. 
  • Meer en betere uitleg over vergoedingen, regelingen en hulpmiddelen. Pleegouders hebben behoefte aan een snellere afhandeling van administratieve handelingen zoals declaraties.  
  • Deskundigheidsbevordering voor pleegouders.  
  • Een betere inschatting van de nodige extra ondersteuning en behandeling, en deze sneller inzetten.  

In gesprek met pleegouders

 

Dit pleegoudertevredenheidsonderzoek is eind vorig jaar met alle pleegouders gedeeld via de nieuwsbrief. Tevens zijn de uitkomsten met de Pleegouderraad en met de teamleiders pleegzorg besproken. Op de planning staat een gesprek met pleegouders in juni naar aanleiding van de uitkomsten.